932 041 041

Història del telefèric de Coma del Clot de la Vall de Núria

El telefèric de Coma del Clot de la Vall de Núria no és l’únic mitjà de transport que ha permès l’accessibilitat a l’Alberg Núria Xanascat.

 

A continuació explicarem la història dels diferents medis de transports que han fet que sigui possible arribar-hi, des de l’antic Funicular i Telecabina, fins a l’actual Telefèric.

 

A la Vall de Núria uns dels indrets més emblemàtics de Catalunya s’hi troba el telefèric de Coma del Clot. Aquest nou telefèric va substituir l’antic telecabina  de l’any 1988 que a la vegada havia reemplaçat l’antic funicular de l’any 1942.

 

Aquest s’havia creat per permetre la unió de l'estació del cremallera de la Vall de Núria amb l’alberg Núria Xanascat on s’hi trobava l’hotel Puigmal, a les portes del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser.

 

Actualment, el telefèric també uneix l’estació de Núria amb el Pic de l`Àliga, i a més permet gaudir de vistes espectaculars del santuari de Núria, del seu llac i del conjunt de la vall.

 

Els inicis del recorregut

 

Si tornem a principis dels anys 80, l'enginyer Joaquim Homs Oller va ser qui va dur a terme la construcció del funicular del Clot de la Vall de Núria, la seva construcció va començar l’any 1934 i es va posar en funcionament l’any 1942 amb l’objectiu de facilitar l’arribada a l’hotel Puigmal.

 

Aquest funicular principalment es va utilitzar com a exposició, a l’Exposició Universal de Barcelona l’any 1929. Anys més tard un cop es va començar a construir aquesta unió en la vall de Núria i l’hotel Puigmal es va posar en servei l’any 1942 per a les persones i peregrinis que hi volien arribar. Però tot just va començar l’era franquista, fet que va portar que l’hotel Puigmal s'utilitzés com a residència per als soldats.

 

Funicular de la Coma del Clot l’any 1942. Font: “Arxiu Terminus CET”

 

L’any 1968 el funicular va ser cremat, i no va ser fins a l’any 1972 que es va tronar a obrir al públic, però la seva utilització va ser molt poc eficient, perquè l’hotel Puigmal va ser destruït pels militars durant la guerra civil i la seva reconstrucció en un alberg, es va haver de declarar com un edifici inhabitable a causa de la utilització de materials deficients en la seva construcció.

 

Deu anys més tard, l’any 1982, el funicular va passar a dependre de l’empresa de Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents (FMGP), la qual va quedar inclosa en els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l’any 1982.

 

L’any 1987 el funicular va quedar definitivament parat després de diversos estudis, on es va decidir que el funicular seria substituït per una nova instal·lació de transport que seria l’antic telecabina de Coma del Clot.

 

L’antic telecabina de la Coma del Clot es va utilitzar de l’any 1988 fins a l’any 2019, aquest telecabina es va posar en servei entre Núria i l’alberg seguint el mateix camí que l’antic funicular.

 

El telecabina feia el mateix servei que havia fet el funicular, però amb una millora del seu servei amb una instal·lació de tipus pulsé amb cabines, un telecabina únic a Catalunya. El telecabina tenia una capacitat per a sis persones, amb una capacitat de transport de quatre-centes persones l’hora a cada sentit.

 

 

Telecabina Coma del Clot en funcionament de l’any 1988-2019 Font: “Arxiu Terminus CET”

 

L’any 2019 després de trenta-un anys de funcionament, va ser substituït pel nou telefèric.

 

El telefèric a l’actualitat

 

Aquest telefèric enllaça l’estació de la Vall de Núria del cremallera amb l’alberg Núria Xanascat, superant un desnivell de 150 metres aproximadament, ascendint fins als 2.120 metres d’altura gràcies a un total de  9 suports intermedis construïts amb torres.

 

El telefèric consta de dos grups de dues cabines en les quals hi caben 12 persones a cadascuna, les dues cabines tenen una fàcil accessibilitat i les seves portes són amples per facilitar l'accés a persones de mobilitat reduïda i no s’hi troben elements que dificultin l’entrada.

 

Aquesta nova instal·lació del telefèric ha permès augmentar la capacitat de persones que s’hi poden transportar fins a quatre-centes quinze persones, a més la diferencia d’un telefèric a un telecabina, és que les cabines un cop arriben al punt de tornada es paren, permeten així una millora a l’hora de pujar.

 

 

Telefèric de Coma del Clot l’any 2020 Font: “Arxiu Terminus CET”

 

Des de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), hem volgut donar a conèixer la història del recorregut fins a arribar a l’actual telefèric. En el següent vídeo podràs observar la història del present i del passat telecabina de Coma del Clot explicat d’una altra manera. No te’l perdis!

 

 

Complementa el teu viatge amb el nostre àudio-guia gratuït!

 

Si visites la Vall de Núria, no et pots perdre el nou servei d’audio-guia Smartguide de la Vall de Núria i del Cremallera. S’ha desenvolupat un àudio-guia gratuït perquè tots els visitants i totes les persones que tinguin interès a descobrir més sobre aquest indret únic i màgic de Catalunya, ho puguin fer gaudint de les vistes que ofereix aquest lloc espectacular i coneixent la història que s’amaga darrere les muntanyes. Aquest suport d’àudio-guia està disponible en català, castellà, anglès i francès.

 

 

Per conèixer més sobre aquesta àudio-guia i saber com descarregar-te l’aplicació, fes clic en els següents enllaços:

 · Post Blog sobre aquest servei: Servei d’aùdio-guia smartguide

 · Pàgina web per descarregar l’aplicació: Vall de Núria- àudio-guia.

Abril 30, 2022

Explora el territori amb nosaltres

FGCAltres webs d'FGC Turisme
Top
x
Les meves reserves
Introdueixi el número de localitzador i l'email per consultar la seva reserva i poder cancelar-la o modificar-la.