![](https://www.turismefgc.cat/content/imgsxml/textos_internos/_dsc3317.jpg)
Durant la temporada d’hivern 201 8/2019, es varen registrar 179.270 visitants en ambdues estacions (119.091 a l’estació de Port Ainé i 60.179 de l’estació d’Espot, el que suposa un major nombre de residus.
Al desembre de 2017, el Consell Comarcal del Pallars Sobirà i Skipallars van elaborar un Pla de Millora amb l’objectiu de millorar la gestió de la fracció orgànica generada a les estacions d’esquí, fomentant així la recollida selectiva de residus orgànics i fent-se extensible a la resta de fraccions, en els punts de restauració de l’estació, cafeteries i establiments hotelers.
![](https://www.turismefgc.cat/content/imgsxml/textos_internos/capturadepantalla2020-05-11alas10.12.58.png)
La implantació de l’esmentat Pla de Millora s’estructurava en dues fases graduals:
Durant la primera fase, coincidint amb la temporada d’hivern 2017/201 8, es varen realitzar entrevistes amb els caps d’explotació, els caps de cuina i amb el personal de l’estació, per tal de valorar la manera més adient per fer una correcta gestió dels residus.
Posteriorment, a les cuines i a les zones de restauració de les estacions es van substituir les papereres convencionals destinades a la fracció resta per contenidors de recollida selectiva d’envasos lleugers, vidre, paper i cartró, fracció orgànica i resta.
Durant la segona fase, coincidint amb la temporada d’hivern 2018/2019, es varen consolidar els canvis realitzats durant la temporada anterior, ampliant la substitució de papereres convencionals per contenidors de recollida selectiva d’envasos lleugers, vidre, paper i cartró, fracció orgànica i resta a les zones de terrasses, àrees recreatives i zona de remuntadors. Per altra banda, cal destacar l’eliminació de tots els materials de plàstic d’un sol ús, substituint-los a totes les zones de restauració per gots i coberts compostables certificats amb la norma UNE-EN 1 3432.
![](https://www.turismefgc.cat/content/imgsxml/textos_internos/capturadepantalla2020-05-11alas12.25.53.png)
Així mateix, s’ha instal·lat una premsa de paper i cartró a cadascuna de les estaciones, permetent disminuir considerablement la freqüència de recollida d’aquesta fracció, incrementant-ne l’eficiència del servei.
Podeu consultar la informació ampliada sobre totes les millores en aquest document.
Resultats del Pla de Millora
![](https://www.turismefgc.cat/content/imgsxml/textos_internos/recollidaresidusepa.jpg)
La millora en la gestió del servei de recollida així com la incorporació de la recollida selectiva de la fracció orgànica a l’estació de Port Ainé, han permès incrementar les quantitats recollides de pràcticament totes les fraccions.
Així, la quantitat de residus recollits selectivament durant la temporada d’hivern 2018-2019 va augmentar en un 53,7% respecte a la temporada anterior (29.200 kg recollits per 19.000 kg la temporada anterior).
Pel que fa a les quantitats específiques per fracció, la fracció orgànica va registrar un increment d’un 56,1% respecte l’any anterior, mentre que les fraccions d’envasos lleugers i paper i cartró, l’increment va ser del 55,3% i 80,1 %, respectivament. Així mateix, l’índex de recollida selectiva també va augmentar entre les dues temporades, passant d’un 37,5% a la temporada 2017-2018 a un 41,1 % a la temporada següent.
Per altra banda, a l’estiu (amb una generació significativament inferior), l’índex de recollida selectiva es va situar en un 73,0% l’any 201 8 i en un 53,9% l’any 2019, respecte al total de residus generats. Aquesta disminució en l’índex de recollida selectiva s’associa a l’increment de la generació de la fracció resta, derivat de l’augment en el nombre de pernoctacions a l’Hotel Port Ainé 2000.