Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i el centre públic de recerca dedicat a l’ecologia terrestre i l’anàlisi territorial, el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), van iniciar a l'abril del 2022, un pla de cooperació per fer front a l’emergència climàtica.
Fruit d’aquesta col·laboració, va néixer el projecte CANEM, amb la finalitat de valorar l’estoc de recursos naturals i serveis ecosistèmics de les diferents explotacions turístiques, que es comprometen a caminar juntes per esdevenir unes explotacions sostenibles. Aquest pla va iniciar-se a les estacions de muntanya de Vall de Núria i a La Molina, amb la voluntat d’acabar aplicant-se a totes les divisions de muntanya que gestiona FGC.
Aquest projecte de caràcter europeu consta de dues fases: en primer lloc, caracteritzar el capital natural de les diferents estacions i, en segon lloc, implementar accions que incrementin aquest capital natural.
Però, què entenem com a capital natural?
Com detalla el cap del projecte CANEM, Bernat Claramunt, es pot definir el capital natural com una manera de descriure o quantificar la natura. Els diferents elements del capital natural podrien ser l’aigua, les plantes, els animals i els minerals.
Per tant, l’objectiu que persegueix aquest pla, com indica el tècnic especialista del CREAF, Joan Rabassa, és poder quantificar els recursos naturals i els ecosistemes de les diferents estacions i intentar buscar llocs on fer accions de millora per incrementar el capital natural. Tanmateix, es treballa per preservar el medi natural en el qual ens trobem i vetllar perquè la sostenibilitat sigui una prioritat, ja que som capçaleres de les muntanyes dels parcs naturals.