932 041 041

El present i passat del Telecabina Coma del Clot

Un helicòpter ha fet possible la renovació del telecabina. L'aeronau de grans dimensions va transportar a la Vall els volants del nou telecabina de la Coma del Clot.

El passat mes de juny, Ferrocarrils de la Generalitat va començar la renovació del telecabina Coma del Clot de Vall de Núria després de 31 anys en funcionament. La peça clau pel seu funcionament, els volants del telecabina, van haver de ser transportats per aire amb un helicòpter de grans dimensions.

 

 

 

Els volants en qüestió, de 6 tonelades cada un, són una peça clau en la modernització de l’estructura. El telecabina ha ofert un bon servei, però des de fa anys existia una voluntat de modernitzar-lo.

 

Les principals millores vindran relacionades amb la seva capacitat i accessibilitat. La capacitat augmentarà l’afluència, que se situarà en 415 persones cada hora. Una xifra que dobla la que hi ha hagut fins ara. L’accessibilitat, d’altra banda, permetrà un 100% d’ús per a persones de mobilitat reduïda. 

 


Una de les novetats és que també es veurà ampliat el confort dels viatgers, facilitant de la mateixa manara el transport de mercaderies i subministraments des de l’estació de Vall de Núria, fins a l’Alberg de Xanascat situat al Pic de l’Àliga, antigament anomenat "Hotel Puigmal". A aquest hotel s'arribava mitjantçant un funicular, que es va cremar l'any 1968 i reconstruït 4 anys més tard.

 

Durant el període de renovació del telecabina, es duu a terme un servei alternatiu amb vehicles tot terreny per als usuaris de l’alberg. L'entrada en funcionament del telecabina es preveu per aquesta temporada d'hivern. 

 


 

Història del tram Núria-Pic de l'Àliga 

El primer transport va ser un Funicular que, un cop acabat el Cremallera de Núria, es va projectar fins a la Coma del Clot. L'any 1940, des de Núria ja sortia funicular amb destinació a l'actual alberg Pic de l'Àliga. Durant els anys del franquisme, el funicular facilitava l'accés a l'edifici, aleshores convertit en una residència. Tot i aixó, a finals de la dècada dels 60 un foc va arrassar-lo.

 

Un accident? Es diu que l'incendi va ser provocat pels maquis, encara actius en aquella època tot i que la Guerra Civil hagués acabat feia més de 20 anys. La mala gestió i la mala execució de les obres de reconstrucció van fer que les instal·lacions, tant de l’'Hotel com del Funicular, no funcionessin al cent per cent en cap moment des de la reobertura.

 

L’arribada de la democràcia, la reinstauració de la Generalitat, la creació d’FGC i la integració del Cremallera de Núria i les seves instal·lacions dins del Grup FGC, van impulsar la reconstrucció d’aquest mitjà de transport: un element imprescindible per arribar a la Coma del Clot. A la vegada des de la Generalitat també s’impulsava la reconstrucció de l’Hotel, que posteriorment es va convertir en l’Alberg de Joventut Pic de l’Àliga. Definitivament, l’any 1988, ja en mans d’FGC, es va decidir substituir el vell funicular per un nou telecabina. 

 

Una de les claus d’aquesta modernització es el fet d’aprofitar les cabines i la maquinaria de l’altre instal·lació de telecabina pulsant existent a Catalunya, el telecabina d’Olesa a Esparraguera, inaugurat el 2005 i en desús des del 2011, i al llarg del 2019 s’ha procedit al desmuntatge de totes les peces de l’antic telecabina d’Olesa i el trasllat fins a la Vall de Núria. L’arribada de les cabines i l’ampliació de la capacitat també suposa la renovació de les estacions inferior i superior per poder acollir l’augment de passatgers.

 

Font: Joan Carles Salmerón - Terminus CET

Octubre 29, 2019
Altres webs d'FGC Turisme
Top
x
Les meves reserves
Introdueixi el número de localitzador i l'email per consultar la seva reserva i poder cancelar-la o modificar-la.