932 041 041

El Blog

Cremallera de Montserrat

El turó del Tron de l'espasa: Una Excalibur a Montserrat

Moltes vegades visitem tant un lloc que pensem que el coneixem del tot, però després trobem un racó ocult.

Montserrat és la muntanya més simbòlica i significativa de Catalunya, una muntanya que pels seus atractius, sobretot per la seva importància religiosa i cultural, ha atret milers de persones, tant de la terra com estrangeres, la qual cosa fa pensar que se'n coneixen tots els seus racons, però el cert és que encara alberga llocs desconeguts per moltes persones.

Segurament coneixeu la llegenda d'Artur, el qual, al ser l'únic capaç d'extreure la mítica espasa Excalibur de la roca va esdevenir el rei d'Anglaterra. Doncs a Montserrat també tenim la nostra pròpia Excalibur, la qual es troba al ben anomenat turó del Tron de l'espasa.

Font: Dídac Campdepadros

Quina és la seva llegenda?

Es diu que Otger Cataló (O Catalon), l'anomenat Pare de la Pàtria, ja que es pensa que amb els Nou Barons de la Fama hauria conquerit Catalunya als sarraïns i d'aquí el seu nom, era un senyor feudal que vivia a la muntanya de Montserrat.

Un dia, va sortir a caçar amb el seu gos Gànguil i va trobar-se un senglar que fugia. Al no donar-li temps d'agafar la llança, va intentar matar-lo amb l'espasa, però l'animal se'n va desfer i de l'empenta l'espasa va sortir disparada i es va clavar a una roca. Otger no va poder treure l'espasa de la roca en el moment, de fet va tardar sis dies, des de Dijous Gras a Dimecres de Cendra, i durant aquests dies va prohibir la caça al seu territori. Aquest turó recorda la llegenda i el punt on aquesta va succeir.

Com arribar-hi?

Aquesta ruta de dificultat fàcil té la seva sortida al mateix pàrquing superior de les Coves de Salnitre, a Collbató, al Baix Llobregat.

Primerament, una vegada situats a les coves, heu de pujar les escales i seguir el cartell a les Coves, en direcció a aquestes.

Quan veieu que us hi apropeu, haureu de desviar-vos i seguir pel GR, realitzant el primer tram del Camí de les Feixades, un tram còmode i en algunes ocasions ombrívol i estret.

Deixeu enrere el canal del Pas de la Barra que dóna accés al Serrat de les Garrigoses i continueu fins a arribar a l'extrem més oriental del sender. Aquí obtindreu unes vistes precioses. Podreu admirar la Mola, el Puig Ventós, Sant Salvador de les Espases...

Quan arribeu a un encreuament de camins començareu a pujar. En aquest punt veureu que el GR6 que ve d'Olesa de Montserrat s'ajunta. Us aconsellem que en aquest tram sigueu molt curosos, ja que aquest camí discorre per trams de sender estret sobre penya-segat.

Continueu seguint les indicacions senyalitzades i les fletxes grogues que hi trobareu fins que veieu un sender que es dibuixa pel pas de la gent entremig dels matolls. Aquí deixeu el GR.

Uns metres més enllà podreu distingir La Fita, el primer turó que haureu de passar per arribar al Tron de l'espasa. Aquest turó té una alçada de 635 metres i està coronada per un pal metàl·lic. Des de el seu cim podreu tornar a apreciar precioses vistes dels Pirineus, la Santa Cova o la Serra d'Obac.

A continuació haureu de descendir per un terreny pedregós per on haureu d'anar amb compte de no relliscar i creuar una aresta. Quan passeu aquest tram, potser el més difícil, haureu de reprendre el sender, ben senyalitzat per encaminar-vos ja al turó del Tron de l'espasa, de 658 metres.

L'últim pas, una mica difícil però curt, és el del pas equipat amb un cable, però un cop a dalt el terreny és més senzill de transitar.

Què més fer?

Quan acabeu d'intentar treure l'espasa com mana la tradició, i que us avisem, serà difícil, podeu tornar pel mateix camí, però us aconsellem, que ja que hi sou en aquests bonics paratges acabeu el vostre dia de natura, cultura i tradició continuant fins a la Santa Cova, punt on segons la llegenda (com veieu Montserrat en té moltes) uns pastorets van trobar la imatge de la Mare de Déu, i des d'aquí agafar el funicular del mateix nom i complementar la ruta amb una visita al recinte del santuari, el museu o realitzar altres rutes interessants, com el Via Crucis (el camí per on arribaven els peregrins) o la Porta de Montserrat- Els degotalls, entre d'altres.